- مجموعه: داروخانه معنوی
انبیاء بیست و یكمین سوره قرآن است كه مكی و 112 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از نبی مكرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: «هر كه سوره انبیاء را قرائت نماید، خداوند از او حسابرسی آسانی نماید و همه پیامبرانی كه نام هایشان در قرآن یاد شده است در روز قیامت با او مصافحه كرده و بر او درود می فرستند.» (1)
امام جعفر صادق علیه السلام در این باره فرمودند: «اگر كسی سوره انبیاء را تلاوت كند مانند كسی است كه با همه پیامبران الهی در بهشت نعمت های خداوند مرافقت و همراهی كرده است و زندگی دنیایی در چشم مردم با هیبت و شكوه خواهد بود.»(2)
آثار و بركات سوره
1) دیدن خوابی خوش
از نبی مكرّم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: اگر سوره انبیاء را بر پوست آهویی نوشته و هنگام خواب در كنار رختخواب خود قرار دهند در خواب چیزهای خوشایندی می بیند كه قلبش بواسطه آن شاد می شود.(3)
2) درمان بیخوابی
از امام صادق علیه السلام روایت شده: هر كس سوره انبیاء را بر پوست آهویی بنویسد و در كنار رختخواب خود قرار دهد و بخوابد تا وقتی این نوشته از آنجا برداشته نشود از خواب بیدار نمی شود و این دستور برای بیماران و كسانی كه به علت افكار یا ترس و بیماری نمی توانند شب بخوابند و بیداری می كشند مناسب است و به اذن خداوند خوب می شود.(4)
3) درمان درد ران
برای درمان « درد ران پا» امام علی علیه السلام فرموده اند: در ظرف بزرگی از آب گرم بنشیند و دستش را بر جایگاه درد بگذارد و آیه [30] سوره انبیاء را قرائت نماید. (5)
4) درمان بیماری درد معده
سعد بن سعد از امام كاظم علیه السلام روایت كرده است كه روزی ایشان به یكی از یارانشان كه از درد معده ناراحت بود فرمود: «مقداری آب بگیر و با این آیه كه می گویم تعویذ كن3 بار بگو: « یریدُ اللهُ بكُمُ الْیسْرَ وَ لا یریدُ بكُمُ الْعُسْرَ» و بعد آیه [30] سوره انبیاء را بخوان، سپس آن آب را بنوش و دستت را روی شكمت بكش، ان شاء الله بهبود خواهی یافت.(6)
5) آثار ذكر یونسیه[آیه 87]:
الف) برای آزادی از زندان؛
ب) برای برآمدن مهمات كلی و جزیی؛
ج) دور كردن دشمن؛
د) از بین بردن حزن و اندوه.
[70 هزار بار] بخواند: « لا اله الا انت سبحانک انی كنت من الظالمین» و به هیچ عنوان كمتر نباشد.(7)
پی نوشت ها :
(1)مجمع البیان، ج7، ص70
(2) ثواب الاعمال، ص 108
(3)تفسیرالبرهان، ج3، ص 799
(4) همان
(5)طب الائمه، ص31
(6)همان، ص69
(7)مفاتیح الجنان، ص501
منابع :anhar.ir
tebyan.net
«قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی»
- مجموعه: داروخانه معنوی
طه،بيستمين سوره قرآن است كه مكي و 135 آيه دارد.
در فضيلت اين سوره از پيامبر اكرم صلي الله و عليه و آله و سلم نقل شده: «به كسي كه سوره طه را قرائت كند، در روز قيامت ثواب همه مهاجران و انصار اعطا مي شود». 1
همچنين از ايشان روايت شده كه فرمودند: «خداوند تعالي دو هزار سال پيش از آفرينش حضرت آدم عليه السلام، سوره «يس و طه» را قرائت فرمود، هنگامي كه فرشتگان الهي آن را شنيدند گفتند: خوشا به حال امتي كه اين سوره ها بر آنها نازل شده است و خوشا به حال كساني كه اين سوره ها را درون خود جاي داده اند و خوشا به حال كساني كه زبانشان به تلاوت آيات سوره ها مترنم است. 2
از اسحق بن عمار روايت شده كه حضرت صادق عليه السلام فرمودند: «خواندن سوره طه را ترک نكنيد زيرا خداوند آن را دوست مي دارد و هركس آن را بخواند او را نيز دوست خواهد داشت و هر كه بخواندن آن مداومت كند خداوند در روز قيامت نامه عملش را به دست راست او دهد و از كردار او در اسلام حساب سخت نكشد و آنقدر به او پاداش عطا فرمايد تا خشنود گردد.»3
آثار و بركات سوره
1) گرفتن جواب مثبت در خواستگاري
از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلم نقل شده: « هر كس سوره (طه) را بنويسد و در پارچه سبزي قرار داده و به خواستگاري برود،خواستگاري اش رد نمي شود و حاجتش برآورده مي شود ..»4
2) آسان شدن ازدواج
روايت از امام صادق عليه السلام: «هر كس كه خواستگاري ندارد يا به خواستگاريش جواب نمي دهند سوره طه را بنويسد و بشويد و آب آن را بر صورت خود بريزد، خداوند ازدواجش را آسان مي كند.» 5
3) جهت برآورده شدن حاجات بزرگ
به جهت مطالب عظيم و بزرگ صد بار بگويد «طه» و يک بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند و باز صد مرتبه بگويد «طه» و يک مرتبه سوره «قل هو الله » را بخواند تا هفت بار اين را تكرار كند، همين كه هفت مرتبه «توحيد» و هشتصد بار«طه» تمام شد بعد از آن 17 بار سوره «قل هو الله احد» را تا آخر بخواند، خداوند مطلب و حاجت او را برآورده مي كند و بي شک عمل خواهد شد. اين از مجربات است و آزموده شده است.6
4) ترس از دزدان و حيوانات درنده
نقل از امام موسي كاظم عليه السلام: هر كس در سفر باشد و از دزدان و حيوانات وحشي خوف و وحشت دارد، براي اين كار بر گردن حيوانش «لا تخاف دركاً و لا تخشي» سوره طه را بنويسد، پس بدرستي كه به اذن خداوند متعال ايمن مي شود.7
5) بهبود بيماري هاي دهان
به جهت هر گونه در د دهان آيات[5-1] را بنويسد و با خود دارد. 7
(1)مجمع البيان،ج7، ص5
(2) الدر المنثور، ج4، ص288
(3) ثواب الاعمال، ص108
(4)تفسيرالبرهان، ج3، ص696
(5)همان
(6) كشكول اروميه اي، ص312
(8)درمان با قرآن، ص59
(7) طب الائمه، ص37
منابع: «قرآن درماني روحي و جسمي محسن آشتياني، سيد محسن موسوي؛ و درمان با قرآن،محمدرضا كريمي»
- مجموعه: داروخانه معنوی
زیاد شدن دغدغه های زندگی امروزه موجب شده خیلی از مردم به دنبال راه های مختلف رسیدن به آرامش باشند.
کلاس های مختلف تمرکز و آرامش با نام های جدید طرفداران زیادی پیدا کرده است. این متدها روش هایی برای آمادگی قبل از خواب به منظور فرار از افکار پریشان وبی خوابی هم دارند.
منشأ آرامش یاد خدا و تکیه به منبع لایزال الهی است.خدا در قرآن می گوید که تنها با یاد خدا دل ها آرامش می یابد."...أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطمَئنُّ الْقُلُوب"(28رعد)
تلاوت قرآن و یاد خدا در شب نیز برای آرامش تاثیر بسیار دارد. در روایت نیز توصیه به تلاوت قرآن و بویژه برخی از سور خاص شده است.
در حدیثی از حضرت محمد (صلى اللّه علیه و آله) نقل شده كه ایشان قبل از خواب مسبحات را تلاوت می نمودند و مى فرمایند:" ان فیهن آیة افضل من الف آیة " (در آنها آیه اى است كه از هزار آیه برتر است.)
البته پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) این آیه را تعیین نفرموده ، ولى بعضى از مفسران احتمال داده اند كه آیه آخر سوره حشر منظور است ، هر چند دلیل روشنى براى این معنا نیز در دست نیست .
امام باقر(علیه السلام) نیز در حدیثی فرمودند: "من قراء المسبحات كلها قبل ان ینام لم یمت حتى یدرك القائم(علیه السلام) و ان مات كان فى جوار رسول الله (صلى اللّه علیه و آله)"(كسى كه «مسبحات» را قبل از اینکه بخوابد بخواند از دنیا نمى رود تا حضرت مهدى(علیه السلام) را درك كند، و اگر قبلا از دنیا برود در جهان دیگر در همسایگى رسول خدا خواهد بود.)
مسبحات سوره هائى است كه با کلمه ای که از ریشه "سبح" است آغاز مى شود و آن ها هفت سوره است: سوره اسرا، حدید، حشر، صف، جمعه ، تغابن و اعلی.
البته برخی منظور از مسبحات را شش سوره آخر را می دانند و برخی مفسرین مانند نویسنده تفسیر نمونه معتقد است، مسبحات سوره هایى است كه با سبح لله یا یسبح لله آغاز مى شود و آن پنج سوره است: سوره حدید، حشر، صف، جمعه و تغابن.
اگر فرصت بر تلاوت همه مسبحات ندارید، در بین این سور بر تلاوت سوره حشر تاکید ویژه ای شده است. پیامبر (صلى اللّه علیه و آله) می فرمایند: "من قراء سورة الحشر لم یبق جنة و لا نار و لا عرش و لا كرسى و لا حجاب و لا السموات السبع و لا الارضون السبع و الهوام و الریاح و الطیر و الشجر و الدواب و الشمس و القمر و الملائكة الا صلوا علیه ، و استغفروا له و ان مات من یومه او لیلته مات شهیدا"(هر كس سوره حشر را بخواند تمام بهشت و دوزخ و عرش و كرسى و حجاب و آسمانها و زمین هاى هفتگانه و حشرات و بادها و پرندگان و درختان و جنبندگان و خورشید و ماه و فرشتگان همگى بر او رحمت مى فرستند، و براى او استغفارمى كنند، و اگر در آن روز یا در آن شب بمیرد شهید مرده است.)
همچنین امام صادق(علیه السلام) مى فرمایند: "من قراء اذا امسى الرحمن و الحشر وكل الله بداره ملكا شاهرا سیفه حى یصبح "(هر كس سوره الرحمن و حشر را به هنگام غروب بخواند خداوند فرشته اى را با شمشیر برهنه مأمور حفاظت خانه او مى كند.)
قاعدتا به هر میزان که توجه و تفکر در قرائت بیشتر باشد امید به این آثار نیز بیشتر خواهند بود.
سور مسبحات با "سبح لله" برخی با "یسبح لله" آغاز می شود و در واقع با تسبیح الهی آغاز می گردد.اما این تسبیح به چه معنا است؟
تسبیح كه مصدر فعل «سبح» است ، به معناى منزه داشتن است ، منزه داشتن خدا از هر آنچه كه مستلزم نقص و ناسازگارى با ساحت كمال الهی است.
در ابتدای سوره حدید آمده است: "سبَّحَ للَّهِ مَا فى السمَوَتِ وَ الاَرْضِ وَ هُوَ الْعَزِیزُ الحَْكِیمُ"( آنچه در آسمانها و زمین است براى خدا تسبیح مىگویند؛ و او عزیز و حكیم است.)(1/حدید)
منظور از تسبیح هر آنچه در آسمان ها و زمین است تسبیح حقیقی است نه مجازی و زبان حال. همچنین در جای دیگر می فرماید: " تُسبِّحُ لَهُ السمَوَت السبْعُ وَ الاَرْض وَ مَن فِیهِنَّ وَ إِن مِّن شىْءٍ إِلایُسبِّحُ بحَمْدِهِ وَ لَكِن لاتَفْقَهُونَ تَسبِیحَهُمْ إِنَّهُ كانَ حَلِیماً غَفُورا"(آسمانهاى هفتگانه و زمین و كسانى كه در آنها هستند، همه تسبیح او مىگویند؛ و هر موجودى، تسبیح و حمد او مىگوید؛ ولى شما تسبیح آنها را نمىفهمید؛ او بردبار و آمرزنده است.)(44/اسراء)
که این آیه دلالت بر تسبیح حقیقی دارد و اگر مجاز بود به این معنا بود که هر موجود ی در آسمان ها و زمین با هستى خود بر پاک و منزه بودن خالقش از هر نقصی دلالت دارد و دیگر نمی گفت:"شما آن تسبیح را نمی فهمید."
پس تمامی موجودات عاقل و غیر عاقل تسبیح الهی با زبان و تنریه به معنای حقیقی کلمه می کنند، هر چند که ما آن را نمی فهمیم.
منبع:tebyan.net
مطالب مرتبط
- مجموعه: داروخانه معنوی
فقراتی از دعای جوشن کبیر که هر فقره از آن برای امری ، تاثیر مجرب دارد .
برای درجه یافتن – یا ذا الحمد و الثناء یا ذا الفخر و البهاء یا ذاالمجد والسناء یا ذا العهد والوفاء یا ذا العفو والرضاء یا ذا المن و العطاء یا ذا العز و البقاء یا ذاالجود و السخاء یا ذا الالاء و النعماء
.........................................................
برای برکت یافتن – اللهم انی اسئلک باسمک یا مانع یا دافع یا رافع یا صانع یا نافع یا سامع یا جامع یا شافع یا واسع یا موسع
........................................................
برای ایمان نگه داشتن – یا صانع کل مصنوع یا خالق کل مخلوق یا رازق کل مرزوق یا مالک کل مملوک یا کاشف کل مکروب یا فارج کل مهموم یا راحم کل مرحوم یا ناصر کل مخذول یا ساتر کل معیوب یاملجا کل مطرود
........................................................
برای گشادن بخت – یا عدتی عند شدتی یا رجائی عند مصیبتی یا مونسی عند وحشتی یا صاحبی عند غربتی یا ولیی عند نعمتی یا غیاثی عند کربتی یا دلیلی عند حیرتی یا غنائی عند افتقاری یا ملجای عند اضطراری یا معینی عند مفزعی یا علام الغیوب یا غفارالذنوب یا ستارالعیوب یا کاشف الکروب یا مقلب القلوب یا طبیب القلوب یا منور القلوب یا انیس القلوب یا مفرج الهموم یا منفس الغموم
........................................................
برای سلطنت یافتن – اللهم انی اسئلک باسمک یا جلیل یا جمیل یا وکیل یا کفیل یا دلیل یا قبیل یا مدیل یا منیل یا مقیل یا محیل
.......................................................
جهت افزونی نعمت – یا دلیل المتحیرین یا غیاث المستغیثین یا صریخ المستصرخین یا جارالمستجیرین یا امان الخائفین یا عون المومنین یا راحم المساکین یا ملجا العاصین یا غافر المذنبین یا مجیب دعوة المضطرین
........................................................
جهت فراخی روزی – یا ذالنعمة السابغة یا ذاالرحمة الواسعة یا ذاالمنة السابقة یا ذاالحکمة البالغة یا ذاالقدرة الکاملة یا ذاالحجة القاطعه یا ذاالکرامة الظاهرة یا ذالعزة الدائمة یا ذاالقوة المتینه یا ذاالعظمة المنیعة
.......................................................
جهت فتح مهمات – یا ذاالجود والاحسان یا ذا الفضل و الامتنان یا ذاالامن والامان یا ذاالقدس و السبحان یا ذاالحکمة والبیان یا ذاالرحمة و الرضوان یا ذاالحجة والبرهان یا ذاالعظمة و السلطان یا ذاالرافة والمستعان یا ذاالعفو والغفران
.........................................................
جهت برامدن حاجات – یا من هو رب کل شیء یا من هو اله کل شیء یا من هو خالق کل شیء یا من هو صانع کل شیء یا من هو قبل کل شیء یا من هو بعد کل شیء یا من هو فوق کل شی ء یا من هو عالم بکل شیء یا من هو قادر علی کل شیء یا من هو یبقی و یفنی کل شیء
.........................................................
جهت برکت یافتن – اللهم انی اسئلک باسمک یا مومن یامهیمن یا مکون یا ملقن یامبین یا مهون یاممکن یا مزین یا معلن یامقسم
.........................................................
جهت آسانی کارها- یا من هو فی ملکه مقیم یا من هو فی سلطانه قدیم یا من هو فی جلاله عظیم یا من هو علی عباده رحیم یا من هو بکل شیء علیم یا من هو بمن عصاه حلیم یا من هو بمن رجاه کریم یامن هو فی صنعه حکیم یا من هو فی حکمته لطیف یا من هو فی لطفه قدیم
.........................................................
جهت رفع غم – یا من لا یرجی الافضله یا من لا یسئل الا عفوه یا من لا ینظر الا بره یا من لا ینظر الا بره یا من لایخاف الاعدله یا من لایدوم الا ملکه یا من لا سلطان الا سلطانه یا من وسعت کل شیء رحمته یا من سبقت رحمته غضبه یا من احاط بکل شیء علمه یا من لیس احد مثله
.........................................................
جهت دشواری – یا فارج الهم یا کاشف الغم یا غافرالذنب یا قابل التوب یا خالق الخلق یا صادق الوعد یا موفی العهد یا عالم السر یا فالق الحب یا رازق الانام
........................................................
جهت امرزش – اللهم انی اسئلک باسمک یا علی یا وقی یاغنی یا ملی یا حفی یا رضی یا زکی یا بدی ء یا قوی یا ولی
.........................................................
جهت دفع شرور – یا من اظهر الجمیل یا من ستر القبیح یا من لم یواخذ باجریره یا من لم یهتک الستر یا عظیم العفو یا حسن التجاوز یا واسع المغفره یا باسط الیدین بالرحمة یا صاحب کل نجوی یا منتهی کل شکوی
...........................................................
جهت دفع بلاها- یا بدیع السموات یا جاعل الظلمات یا راحم العبرات یا مقیل العثرات یا ساترالعورات یا محیی الاموات یا منزل الایات یا مضعف الحسنات یا ماحی السیئات یا شدید النقمات
...........................................................
جهت عزیز شدن – یا رب البیت الحرام یا رب الشهر الحرام یا رب البلد الحرام یا رب الرکن والمقام یا رب المشعر الحرام یا رب المسجد الحرام یا رب الحل و الحرام یا رب النور و الظلام یا رب التحیة والسلام یا رب القدرة فی الانام
..........................................................
جهت جنگ کردن – یا عاصم من استعصمه یا راحم من استرحمه یا غافر من استغفره یا ناصر من استنصره یا حافظ من استحفظه یا مکرم من استکرمه یا مرشد من استرشد یا صریخ من استصرخه یا معین من استعانه یا مغیث من استغاثه یا عزیز لایضام یا لطیفا لا یرام یا قیوما لاینام یا دائما لا یفوت یا حیا لایموت یا ملکا یا یزول یا باقیا لا یغنی یا عالما یا یجهل یا صمدا لا یطعم یا قویا لایضعف
..........................................................................
جهت ایمن شدن – اللهم انی اسئلک باسمک یا احد یا واحد یا شاهد یا ماجد یا حامد یا راشد یا باعث یا وارث یا ضار یا نافع یا اعظم من کل عظیم یا اکرم من کل کریم یا ارحم من کل رحیم یا اعلم من کل علیم یا احکم من کل حکیم یا اقدم من کل قدیم یا اکبر من کل کبیر یا الطف من کل لطیف یا اجل من کل جلیل یااعز من کل عزیز یا کریم الصفح یا عظیم المن یا کثیر الخیر یا قدیم الفضل یا دائم اللطف یا لطیف الصنع
یا منفس الکرب یا کاشف الضر یامالک الملک یا قاضی الحق
..........................................................
جهت ایذای دشمن – اللهم انی اسئلک باسمک یا کافی یا شافی یا وافی یا هادی یا داعی یا قاضی یا عالی با باقی یا من کل شی خاضع له یا من کل شی خاشع له یا من کل شی کائن له یا من کل شی موجود به یا من کل شی منیب الیه یا من کل شی خائف منه یا من کل شی قائم به یا من کل شی صائر الیه یا من کل شی یسبح بحمده یا من کل شی هالک الا وجهه یا منلا مفر الا الیه یا من لا مفزع الا الیه یا منلامقصد الاالیهیا من لا منجا منه الا الیه یا من لا یرغب الا الیه یا من لاحول و لاقوة الا به یا من لایستعان الابه یا من لایتوکل الا علیه یا من لایرجی الا هو یا من لایعبد الا هو
.........................................................
جهت دفع امراض – یاخیر المرهوبین یا خیرالمرغوبین یا خیر المطلوبین یا خیر المسئولین یا خیر المقصودین یا خیرالمذکورین یاخیرالمشکورین یاخیرالمحبوبین یاخیرالمدعوین یاخیرالمستانسین
..........................................................
برای امراض کودکان – یا من خلق فسوی یا من قدر فهدی یامن یکشف البلوی یا من یسمع النجوی یامن ینقذ الغرقی یا من ینجی الهلکی یامن یشفی المرضی یا من اضحک و ابکی یامن امات و احیی یا من خلق الزوجین الذکر والانثی
..........................................................
برای خلاصی از بند – اللهم بحق العرش ومن علاه و بحق الوحی و من اوحاه و بحق النبی و من نباه وبحق البیت و من بناه یا سامع کل صوت یا جامع کل فوت یا باریء النفوس بعدالموت صل علی محمد واهل بیته و اتنا و جمیع المومنین و المومنات فی مشارق الارض و مغاربها فرجا من عندک بشهادة ان لا اله الا الله وان محمدا عبدک و رسولک صلی الله علیه واله و علی ذریته الطیبین الطاهرین وسلم تسلیماکثیرا
.........................................................................
جهت خشنودی – اللهم انی اسئلک باسمک یا مصور یا مقدر یا مدبر یا مطهر یا منور یا میسر یا مبشر یا منذر یا مقدم یا موخر
........................................................................
جهت دفع دیو و پری – یا من هو فی عهده وفی یا من هو فی وفائه قوی یا من هو فی قوته علی یا من هو فی علوه قریب یا من هو فی قربه لطیف یا من هو فی لطفه شریف یا من هو فی شرفه عزیز یا من هو فی عزه عظیم یا من هو فی عظمته مجید یا من هو فی مجده حمید
منبع:faribaa9999.blogfa.com
- مجموعه: داروخانه معنوی
مریم؛ نوزدهمین سوره قرآن است كه مكی و 98 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر كس سوره مریم را قرائت نماید به تعداد تصدیق كنندگان و تكذیب كنندگان حضرت زكریا و یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل ده حسنه به او عطا می شود و به تعداد كسانی كه برای خداوند فرزند قایل شده و قایل نشده اند نیز ده حسنه به او داده می شود.1
همچنین از ایشان نقل شده است: «به كسی كه سوره مریم را قرائت كند، ده برابر تعداد كسانی كه پیامبران و رسولان نام برده شده در این سوره را تصدیق یا تكذیب كردند، حسنه و درجه داده می شود كه هر درجه ای، هزار هزار مرتبه بزرگ تر از ما بین زمین و آسمان است و به همین تعداد، همسران بهشتی در فردوس به او داده می شود و در روز قیامت، همراه متقیان در اولین گروه سابقین، محشور می شود.2
از ابان بن عثمان نقل شده كه حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هر كس به خواندن سوره مریم مداومت كند نمیرد تا اینكه برسد به آنچه او را بی نیاز سازد، از جان و مال و فرزند. و نیز در آخرت از یاران عیسی بن مریم علیهم السلام باشد و در آن روز دارای سلطنتی شود مثل سلطنت سلیمان در دنیا.3
آثار و بركات سوره
1) زیاد شدن خیر و بركت
روایت از امام صادق علیه السلام: «هر كس سوره مریم را بنویسد و آن را در ظرفی شیشه ای كه دهانه تنگ دارد گذاشته و در منزلش بگذارد خیر خانه و روزی اش زیاد شود و در خوابش چیزهای خوب می بیند.»4
2) ترس از فرد قدرتمند
امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هركس بر شخصی وارد شود كه از او خوف و ترس دارد هنگام مواجهه با او حروف «ك ه ی ع ص» را یكی یكی گفته و بعد از گفتن هر حرف یكی از انگشتان دست راستش را ببندد، آنگاه حروف «ح م ع س ق » را یكی یكی گفته و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دست خود را مشت كند، آنگاه آیه 110 سوره طه «و عنت الوجوه للحی....ظلماً» را قرائت نماید و هنگام روبه رو شدن با آن شخص دو دستش را بگشاید هیچ آسیبی از جانب وی به او نخواهد رسید.5
3) خواب خوش
در تفسیر البرهان به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله وسلم آمده است: «هر كس سوره مریم را نوشته و به همراه خود داشته باشد، در خوابش جز چیزهای خوب نمی بیند و اگر بر دیوار خانه نوشته شود از خطرات حفظ شده و آنچه در خانه است در امنیت می باشد و اگر خائف، آن را بشوید و بنوشد امنیت یابد.»6
4) دفع دشمن
در حاشیه زادالمعاد آمده است برای دفع دشمن «كهیعص» را 775 بار بخواند كه به نتیجه خواهد رسید.7
5) پیدا شدن همسر مناسب
اگر این سوره را بنویسند و بشویند و آبش را بر دختر ریزند او را شوهر پیدا شود.8
6) بهبود سردرد
جهت رفع سردرد و میگرن آیات [5-1] سوره مریم و آیه[29] سوره فتح را بخواند برطرف خواهد شد.9
محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان
(1)مجمع البیان، ج6،ص 397
(2) مستدرك الوسائل، ج4، ص344
(3) درمان با قرآن، ص56 به نقل از مجمع البیان
(4)تفسیرالبرهان، ج3، ص695
(5)عدّة الداعی، ص276
(6)تفسیرالبرهان، ج3، ص695
(7)تعطیرالانام فی تعبیرالمنام، ج1، ص343
(8)درمان با قرآن، ص56
(9)همان
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا كریمی»
منبع : anhar.ir
- مجموعه: داروخانه معنوی
ذاریات؛ پنجاه و یکمین سوره قرآن است که مکی و 60 آیه دارد.
از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم نقل شده است:
هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید ده برابر بادهایی که در دنیا می وزد به او
حسنه داده می شود.
از امام صادق علیه السلام روایت شده:
هر کس سوره ذاریات را قرائت نماید مانند چراغی درخشان موجب نورانیت او در قبر می
شود.در روایت دیگری از ایشان آمده است:
کسی که سوره ذاریات را قرائت می کند خداوند امور معیشت او را اصلاح می کند و او
روزی فراوان عطا می شود.
از پیامبراکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده است:
اگر سوره ذاریات را در ظرفی چینی یا بلوری بنویسند و پس از شستن از آبش بنوشند خوف و ترس از او برداشته می شود.
و اگر بر زن بارداری که سخت زایمان می کند بیاویزند به زودی زایمان می کند
در سخنی از امام صادق علیه السلام در این باره نقل شده است:
اگر این سوره را نزد بیماری که بستری است بنویسند بهبود می یابد انشا الله.
هر کس آیه «49 سوره ذاریات» را بنویسد و برگردن دختری ببندد که شوهر نکرده به لطف خداوند به زودی ازدواج می کند.
منبع : پایگاه اینترنتی انهار
- مجموعه: داروخانه معنوی
اسراء ؛ و نام دیگرش «بنی اسرائیل»1 هفدهمین سوره قرآن است که مکی و 111 آیه دارد.
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده: «هر کس این سوره را بخواند و هنگام خواندن آیه ای که درباره پدر و مادر است(و قضی ربک الا تعبدوا و...) دچار رقّت قلب شود در بهشت اجری به او داده می شود که برابر 2400 پیمانه و هر پیمانه ای از تمام نعمت های دنیا بهتر است.» 2
امام صادق علیه السلام در این باره فرموده اند: «هر بنده خدایی که سوره اسراء را در شب های جمعه تلاوت نماید، در زمان زنده بودنش حضرت قائم علیه السلام را درک خواهد کرد و از اصحاب او خواهد بود.»3
آثار و برکات سوره اسراء
1) برآورده شدن حاجات
هر که جهت هر مشکلی 7بار این سوره را پشت سر هم بخواند حاجتش برآورده می شود.4
2) باز شدن زبان طفل
هرگاه طفلی دیر به سخن آید این سوره را با مشک و زعفران نوشته و بشوید و به طفل بخوراند، زبانش باز می شود.5
3) زیاد شدن فهم و قدرت سخنوری
اگر سوره اسراء را در ظرفی نوشته و پس از شستن از آب آن بنوشد، سخنرانی بر او سخت نخواهد شد و زبانش به صدق و درستی گویا شده و فهمش زیاد می شود.6
4) درمان وسواس
در سخنی از پیامبراکرم صلی الله علیه و آله و سلم آمده است: ای علی برای در امان ماندن از وسواس و رفع وسواس آیات (45-46) سوره اسراء را بخوان: « وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرآنَ جَعَلْنَا بَیْنَكَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ حِجَابًا مَّسْتُورًا * وَجَعَلْنَا عَلَى قُلُوبِهِمْ أَكِنَّةً أَن یَفْقَهُوهُ وَفِی آذَانِهِمْ وَقْرًا وَإِذَا ذَكَرْتَ رَبَّكَ فِی الْقُرْآنِ وَحْدَهُ وَلَّوْاْ عَلَى أَدْبَارِهِمْ نُفُورًا »7 ؛ چون تو قرآن بخوانی ، میان تو و آنان که به قیامت ایمان نمی آورند پرده ای ستبر قرار می دهیم * و بر دلهاشان پرده افکنیم تا آن را در نیابند ، و گوشهاشان سنگین کنیم ، و چون پروردگارت را در قرآن به یکتایی یاد کنی ، باز می گردند و می رمند.
5) درمان درد
امام صادق فرموده اند: هر یک از مؤمنین دچار درد و ناراحتی شود و با خلوص نیت (آیه 82 سوره اسراء) را بخواند و بر موضع درد دست بکشد خداوند او را از آن درد نجات می دهد، حال هر نوع درد و بیماری که می خواهد باشد.7
6) ایمن شدن در برابر سرقت
از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «خواندن آیات 110-111 سوره اسراء مایه امان از سرقت از امت من می شود.» 8
همچنین از امیرالمؤمنین علی علیه السلام نقل شده: مردی از ایشان خواست تعویذی برای سرقت به او تعلیم دهد گفت:هرچند وقت شبانه چیزی از خانه ما می دزدند، امام فرمود: «هر وقت خواستی به رختخواب روی این آیه را بخوان» (آیات 110-111).9
منبع : پایگاه اطلاع رسانی انهار
(1)درمان با قرآن، ص51
(2)همان به نقل از مجمع البیان
(3)ثواب الاعمال، ص107
(4) درمان با قرآن، ص51
(5)همان
(6)تفسیرالبرهان، ج3، ص471
(7) مکارم الاخلاق، ص369
(7)وسائل الشیعه، ج2، ص424
(8)مکارم الاخلاق، ص443
(9)الکافی، ج2، ص626
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»
- مجموعه: داروخانه معنوی
این سوره به ترتیب مصحف بیستمین سوره و به ترتیب نزول پنجمین سوره قرآن است، در مکه نازل شده و از سور مکی به شمار میآید. این سوره 135 آیه دارد و از نظر حجم از سورههای «مئون» (صد آیهای و متوسط) قرآن محسوب میشود. سوره طه همانند سایر سورههای مکی درباره مبداء و معاد و بخشی از سرگذشت پیامبران پیشین همچون حضرت موسی علیهالسلام و حضرت آدم علیهالسلام سخن است. این سوره نیز همانند سایر سورههای مکّی، بیشتر سخن از «مبدأ و» معاد میگوید.
علت نامگذاری
این سوره با حروف مقطعه (طا و هاء) آغاز شده (یازدهمین سورهای است که حروف مقطعهدار آغاز شده) و به همین دلیل طاها نام دارد. نام دیگر سوره طه (طاها) «کلیم» است؛ چون در آن درباره حضرت موسی علیه السلام و چگونگی گفتوگویش با خداوند سخن گفته شده است.
محتویات سوره
بخش اول: اشاره کوتاهی به عظمت قرآن و بخشی از صفات جلال و جمال پروردگار است.
و در بخش دوم: که بیش از هشتاد آیه را در بر میگیرد از داستان موسی (ع) سخن میگوید.
در سومین بخش: در باره معاد و قسمتی از خصوصیات رستاخیز سخن میگوید.
در بخش چهارم: سخن از قرآن و عظمت آن است.
و در بخش پنجم: سر گذشت آدم و حوّا را در بهشت و سپس ماجرای وسوسه ابلیس و سر انجام هبوط آنها را در زمین، توصیف میکند.
و بالاخره در آخرین قسمت، نصیحت و اندرزهای بیدار کنندهای، برای همه مۆمنان بیان میدارد.
امام موسی کاظم علیه السلام: هر کس در سفر باشد و از دزدان و حیوانات وحشی خوف و وحشت دارد، برای این کار بر گردن حیوانش «لا تخاف درکاً و لا تخشی» سوره طه را بنویسد، پس به درستی که به اذن خداوند متعال ایمن میشود
ثواب قرائت سوره
در فضیلت این سوره از پیامبر اکرم صلی الله و علیه وآله و سلم نقل شده: «به کسی که سوره طه را قرائت کند، در روز قیامت ثواب همه مهاجران و انصار اعطا میشود.»
همچنین از ایشان روایت شده که فرمودند: «خداوند تعالی دو هزار سال پیش از آفرینش حضرت آدم علیه السلام، سوره» یس و طه را قرائت فرمود، هنگامی که فرشتگان الهی آن را شنیدند گفتند: خوشا به حال امتی که این سورهها بر آنها نازل شده است و خوشا به حال کسانی که این سورهها را درون خود جای دادهاند و خوشا به حال کسانی که زبانشان به تلاوت این سورهها مترنم است.
از اسحق بن عمار روایت شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: «خواندن سوره طه را ترک نکنید زیرا خداوند ان را دوست میدارد و هرکس آن را بخواند او را نیز دوست خواهد داشت و هر که به خواندن آن مداومت کند خداوند در روز قیامت نامه عملش را به دست راست او دهد و از کردار او در اسلام حساب سخت نکشد و آنقدر به او پاداش عطا فرماید تا خشنود گردد.»
فوائد تلاوت سوره
گرفتن جواب مثبت در خواستگاری
از پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم نقل شده: هر کس سوره (طه) را بنویسد و در پارچه سبزی قرار داده و به خواستگاری برود، خواستگاریاش رد نمیشود و حاجتش برآورده میشود ...
آسان شدن ازدواج
روایت از امام صادق علیه السلام: هر کس که خواستگاری ندارد یا به خواستگاریش جواب نمیدهند سوره طه را بنویسد و بشوید و آب آن را بر صورت خود بریزد، خداوند ازدواجش را آسان میکند.
جهت برآورده شدن حاجات بزرگ
به جهت مطالب عظیم و بزرگ صد بار بگوید «طه» و یک بار سوره «قل هو الله احد» را بخواند و باز صد مرتبه بگوید «طه» و یک مرتبه سوره «قل هو الله» را بخواند تا هفت بار این را تکرار کند، همین که هفت مرتبه «توحید» و هشتصد بار «طه» تمام شد بعد از آن 17 بار سوره «قل هو الله احد» را تا آخر بخواند، خداوند مطلب و حاجت او را براورده میکند و بی شک عمل خواهد شد. این از مجربات است و آزموده شده است.
ترس از دزدان و حیوانات درنده
نقل از امام موسی کاظم علیه السلام: هر کس در سفر باشد و از دزدان و حیوانات وحشی خوف و وحشت دارد، برای این کار بر گردن حیوانش «لا تخاف درکاً و لا تخشی» سوره طه را بنویسد، پس به درستی که به اذن خداوند متعال ایمن میشود.
بهبود بیماریهای دهان
به جهت هر گونه درد دهان آیات [5-1] را بنویسد و با خود دارد.
منبع: تبیان
- مجموعه: داروخانه معنوی
به تجربه اثبات شده است براي درد چشم و همه دردها توسل جستن به حضرت امام موسي بن جعفر (ع) و هفت سکه پول زير سر بيمار گذاردن، و سپس به سادات موسوي (از نسب امام حسن مجتبي (ع)) پرداختن، و خواندن دعاي زير بسيار موثر است.
«اللهم اني اسالک بحق وليک موسي بن جعفر (عليهم السلام) الا عافيتني في جوارحي ما ظهر منها و مابطن، و رفعت عني جميع الالام و الاسقام يا جواد يا کريم يا رحيم و يا ارحم الراحمين»
«خدايا از تو مسئلت دارم به حق وليت امام موسي بن جعفر (ع) (مگر اين که ) درد ظاهري و باطني اعضا و جوارح مرا عافيت بخشي، و همه دردها و ناخوشيها را از آن برطرف سازي، اي بخشنده، اي بزرگوار، اي رحيم، اي مهربانترين مهربانان.»
منبع:bitrin.com
مطالب مرتبط
- مجموعه: داروخانه معنوی
از حضرت رضا ـ علیه السّلام ـ نقل شده است : چون گرفتاری شدیدی برایت پیش آید كه تو را غمگین سازد دو ركعت نماز بخوان، در ركعت اول فاتحه و آیه الكرسی، و در ركعت دوم فاتحه و سوره قدر. بعد قرآن را بر بالای سر بگذار و ده بار بگو:
«اللهم بحق من ارسلته الی خلقك و بحق كل آیه و بحق كل من مدحته فیه علیك و بحقك علیه و لا تعرف احدا اعرف بحقك منك».
پس ده بار بگو: «یا سیدی یا الله» ده بار «بحق محمد» ده بار «بحق علی» ده بار «بحق فاطمه» ده بار «بحق الحسن» ده بار «بحق الحسین» و همین طور تمام ائمه را می شمارد تا حضرت ولی عصر (عج). همانا از جای خود برنخاسته باشی تا حاجت تو روا شود، ان شاء الله.
منبع:andisheqom
مطالب مرتبط
- مجموعه: داروخانه معنوی
عارف واصل مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی می فرماید: مرا شیخی بود بزرگوار عامل عارف کامل که مانند او را در مراتبی که گفته شد ندیده ام، از او پرسیدیم که در اصلاح و جلب معارف چه عملی را به تجربه رسانده است؟
او گفت: من عملی را در این که گفتی مؤثر ندیدم مگر اینکه در هر شبانه روز یک بار بر سجده طولانی مداومت شود و در آن سجده بگوید«لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین» و به هنگام گفتن ذکر خود را در زندان طبیعت، زندانی و به زنجیرهای اخلاق رذیله بسته ببیند، آنگاه اقرار کند که پروردگار اینکار را تو بر من نکردی و تو بر من ستم روا نداشتی، بلکه این من بودم که بر خود ستم کردم و خود را به اینجا انداختم.
از آداب سجده این است که وقتی که بخواهیم به سجده برویم اول با زانوها به طرف زمین خم شویم و بعد دستها را پیش از زانوها بر زمین بگذاریم این عملی است که مرحوم علامه طباطبائی (ره)از پیامبر اکرم(ص) نقل می کند.
منبع: نکته های نابی از نماز،ص۲۵۵.
مطالب مرتبط
- مجموعه: داروخانه معنوی
مطالب آموزشی ,
,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0